Sanayi devriminden sonra fabrika ve iş yeri gibi büyük işletmelerin çoğalmasıyla birlikte bu işletmelerin bürolarında çalışacak eleman ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Sanayi devriminde insanlar için daha çok ham madde, işçiler, makineler ön plandayken rekabetin ortaya çıkmasıyla yönetim anlayışındaki değişikliklerle birlikte bürolarda da iş kollarında uzmanlaşma ortaya çıkmaya başlamıştır.
BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI ALANI
A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ Sanayi devriminden sonra fabrika ve iş yeri gibi büyük işletmelerin çoğalmasıyla birlikte bu işletmelerin bürolarında çalışacak eleman ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Sanayi devriminde insanlar için daha çok ham madde, işçiler, makineler ön plandayken rekabetin ortaya çıkmasıyla yönetim anlayışındaki değişikliklerle birlikte bürolarda da iş kollarında uzmanlaşma ortaya çıkmaya başlamıştır. Çağımızda bilgisayarın ve bilgi teknolojilerinin gelişmesi büro otomasyonunu da beraberinde getirmektedir. Büro otomasyonu; büro hizmetlerinde, elektronik makineler ve bilgisayarlarla işlerin yapılması ve yine sonuçlarının bilgi sayarlarla denetlenmesi olarak tanımlanmaktadır. Büro otomasyon araçları başta bilgisayar olmak üzere telefon, faks, teleks gibi iletişim araçlarıyla birlikte daktilo, fotokopi gibi mekanik araçlar da büro işlerinde yardımcı araçlardır. Teknolojiyle birlikte arşivleme, dosyalama ya da evrak kayıt gibi işler de bilgisayarlarla yapılıyor. Bu durum bürolardaki evrak trafiğini hafifletiyor.Günümüzde bürolarda özellikle bilgi işleyici ve bilgi sağlayıcı durumundaki sekreterlerin bu ve diğer sekreterlik hizmetlerini yerine getirmede en büyük yardımcısı büro makineleridir. Büro otomasyon sisteminin kullanılması sekreterin ve büro çalışanlarının işlerini düzenli ve zamanında yapmasını sağlamaktadır. Ancak bu teknolojiyi kullanmak için mutlaka sekreterlik eğitimi almış sekreterlere ihtiyaç duyulmaktadır. Sekreterlik, günümüzde hızla yükselen ve önemli bir konuma gelen mesleklerden biridir.Sekreter, yöneticinin sağ kolu olmaktan çıkmış, iş ortağı durumuna gelmiştir. Sekreterlik mesleği, yönetici asistanlığı kavramıyla özdeşleşmektedir. Sekreterlik uğraşısı meslek olma kriterlerinin hepsini taşımakta ve artık alt uzmanlık alanlarını da oluşturacak şekilde gelişmektedir. B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER (*** Okulumuzda "Yönetici Sekreterliği" dalında eğitim verilmektedir. *** )
YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI Tanımı Büro makinelerini kullanarak büro yönetimi, büro içi ve dışı iletişimi sağlama, yöneticinin günlük işlerini organize etme, belge hazırlama, dosyalama işlemlerini yürütme, sunum hazırlama, toplantı ve seyahat organize etme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir. Görevleri • İşyerinde iletişimi sağlamak. • Dosyalama ve arşivleme yapmak. • Yazışma yapmak. • Iş programı hazırlamak ve uygulamak. • Toplantı organizasyonu yapmak. • Seyahat organizasyonu yapmak. • Bilgisayarda dosya oluşturmak. • Bilgisayarda yazı hazırlamak.
|
|
|
C. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER • Okuduğunu anlamak • Türkçeyi iyi konuşmak ve yazmak • Bilgisayar, faks, fotokopi vb. makineleri kullanmak • Telefonla konuşabilmek • Doğru yazılı ve sözlü anlatım yapmak • Düşüncelerini açık aktarabilmek • Güler yüzlü, hoşgörülü olmak • Başkaları ile uyumlu olmak • Sorumluluk duygusuna sahip olmak • Soğukkanlı olmak • Sır saklayabilmek D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Sekreterlik mesleğinin uygulama alanı kapalı mekanlar olan bürolardır. Yapılacak işin özelliğine göre zaman zaman açık alanlarda da görev yaparlar. E. İŞ BULMA İMKÂNLARI Sekreterlik mesleğinin iş imkânları, iş alanlarının sayısı kadar geniştir. Sekreterler hemen hemen her iş alanının da iş bulma imkânına sahiptirler. İşletmeler hangi işi yaparlarsa yapsınlar işlerini büro ortamında yürütmektedirler. Bürolarda yazışmalardan makine kullanımına kadar birçok iş sekreterler tarafından yürütülmektedir. Ayrıca her ticarî kuruluş, dosyalama ve arşivleme yapmak zorunda olduğundan bu işleri de sekreterler yapmaktadır. F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI Mesleğin eğitimi çeşitli üniversitelere bağlı meslek yüksek okullarının ilgili bölümleri ile lisans düzeyinde bölümler bulunmaktadır. Kurumlar, başarılı gördükleri sekreter ve yönetici asistanlarını destekleyen bir takım eğitimler vererek daha fazla yetki ve sorumluluk üstlenmelerini sağlamaktadırlar. |
|
|
Eğitim sonrası kamuya ait kurum ve kuruluşlarda görev alan büro yönetimi ve yönetici asistanı meslek elemanı; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun Genel İdari Hizmetleri sınıfında öngörülen derece ve kademedeki katsayı ve tazminatlara göre ücret alırlar.
Özel sektörde işe başlayan meslek elemanı işyerinin kapasitesine göre genellikle asgari ücretle işe başlayarak, deneyimi arttıkça yabancı dil bilgisi, teknolojiyi kullanma bilgi ve becerisi gibi özellikleri de dikkate alınarak, ücret yükselebilmektedir. Yönetici konumunda ise bu ücretler daha da artabilmektedir.